Megfelelő munkatársat sem könnyű találni, nemhogy gondolatolvasót.
Hat varázsszó, amelyek használatával nincs szükséged gondolatolvasó munkatársakra!
Vezetőktől gyakran hallott mondatok:
• Miért nem úgy csináljátok, ahogy kértem?
• Elküldtem, hogy intézd légyszi, mit nem lehet ezen érteni?
• Miért mást csinálsz e helyett?
• Ha nem érthető valami, miért nem kérdezel?
• Miért nem elég valamit egyszer elmondani?
• Nem igaz, hogy itt senki sem mer dönteni!
• Ki döntött helyettem?
Egy ilyen állapot senkinek sem jó.
Mit tehet a munkatárs?
1. fázis: Próbál megfelelni
2. fázis: Tűr
3. fázis: Szenved
4. fázis: Munkahelyet vált (pontosabban vezetőt)
Mit tehet a vezető?
• Elkönyveli, hogy nincs „normális” munkaerő…
• Elkönyveli, hogy mindenki „hü..e”
• Beépíti a kommunikációjába Harold Lasswell 1948-as lineáris kommunikációs modelljén alapuló 6 varázsszóra adandó válaszait.

- Ki?
- Mit?
- Kinek?
- Mikor?
- Hol?
- Hogyan?
„Haverom mesélte”: a munkahelyén az egyik kollégájától/főnökétől kapott egy e-mailt, csatolmánnyal, az e-mail szövege ennyi:
„Szia!
Légyszi intézd!
Köszi!
Üdv: XY”
Kell ebből tudni a címzettnek, pontosan mit szeretne tőle az e-mail küldője?
Nem! Ilyenkor két lehetőség adódik a címzett részéről:
1. Megkérdezi: Pontosan mit vársz tőlem, mi a feladat, mi a cél?
2. Megpróbálja kitalálni. (nem mer visszakérdezni, nehogy h……k tűnjön.)
Itt bukik a mutatvány, mivel jó eséllyel nem gondolatolvasó a címzett.
Mennyire hatékony az, ha a 2. pont alapján nekiáll bogarászni a csatolt fájlt?
Vagy rájön, vagy nem, vagy részben fedezi fel az intézendő feladatokat...
Ez a működés:
Egyértelmű? - Nem
Megoldásorientált? - Nem
Hatékony? – Nem (látszólag a feladó számára, de cég számára biztos nem)
Örömteli? – Nem
Mennyivel eredményesebb így:
„Szia!
Csatolt dokumentum az egyik ügyfelünk által küldött adatközlő, amiben több hibát is találtam, emiatt kérlek, nézd át az egészet, egyeztess az ügyféllel és a helyes adatokkal e-mailben továbbítsd a pénzügyre XYZ számára 04.30-ig.
Üdv:XY”
- Ki? – a feladat címzettje, „az ismerősöm”
- Mit? – az adatközlő ellenőrzését
- Kinek? – a pénzügyre XYZ-nek
- Mikor? – 04.30-ig
- Hol? – (ez esetben hova) a pénzügyre
- Hogyan? – e-mailben
- Bónusz:
Miért? - …több hibát is találtam benne
"Esetenként" a „miért” -ekre is kell figyelmet fordítani.
Az első példához képest ez a verzió:
Egyértelmű? - Igen
Megoldásorientált? - Igen
Hatékony? – Igen (A vállat számára mindenképpen, max. az email küldőjének jelent néhány perccel több munkát.)
Örömteli? – Hangulatában mindenképp
Ha a mondandódban megtalálod erre a hat kérdésre a választ, a helyzet javulásnak indul.
Ha az áldatlan állapot számodra oké, akkor vedd úgy, hogy nem mondtam semmit.
Viszont ha változtatnál, próbáld ki!
Egyszerűen, mielőtt kiadod az utasítást, vagy elküldöd a kérésedet a kollégáid felé, ellenőrizd le, hogy megtalálod-e a hat varázsszóra adandó válaszokat a mondandódban!
Az eredményen meg fogsz lepődni!
Sikerre Vezető témák, nem csak vezetőknek.
Ha tetszett, oszd meg, és küldd tovább, ha van olyan ismerősöd, akinek hasznos lehet!