Hat varázsszó, és nem kell többé gondolatolvasó munkatárs

Hat varázsszó, és nem kell többé gondolatolvasó munkatárs

By Regensburger Tamás

május 5, 2025


Megfelelő munkatársat sem könnyű találni, nemhogy gondolatolvasót.

Hat varázsszó, amelyek használatával nincs szükséged gondolatolvasó munkatársakra!

Vezetőktől gyakran hallott mondatok:

• Miért nem úgy csináljátok, ahogy kértem?
• Elküldtem, hogy intézd légyszi, mit nem lehet ezen érteni?
• Miért mást csinálsz e helyett?
• Ha nem érthető valami, miért nem kérdezel?
• Miért nem elég valamit egyszer elmondani?
• Nem igaz, hogy itt senki sem mer dönteni!
• Ki döntött helyettem?

Egy ilyen állapot senkinek sem jó.


Mit tehet a munkatárs?

1. fázis: Próbál megfelelni
2. fázis: Tűr
3. fázis: Szenved
4. fázis: Munkahelyet vált (pontosabban vezetőt)

Mit tehet a vezető?

• Elkönyveli, hogy nincs „normális” munkaerő…
• Elkönyveli, hogy mindenki „hü..e”
Beépíti a kommunikációjába Harold Lasswell 1948-as lineáris kommunikációs modelljén alapuló 6 varázsszóra adandó válaszait.

Hat varázsszó
  1. Ki?
  2. Mit?
  3. Kinek?
  4. Mikor?
  5. Hol?
  6. Hogyan?

„Haverom mesélte”: a munkahelyén az egyik kollégájától/főnökétől kapott egy e-mailt, csatolmánnyal, az e-mail szövege ennyi:

„Szia!
Légyszi intézd!
Köszi!

Üdv: XY”

Kell ebből tudni a címzettnek, pontosan mit szeretne tőle az e-mail küldője?

Nem! Ilyenkor két lehetőség adódik a címzett részéről:

1. Megkérdezi: Pontosan mit vársz tőlem, mi a feladat, mi a cél?
2. Megpróbálja kitalálni. (nem mer visszakérdezni, nehogy h……k tűnjön.)

Itt bukik a mutatvány, mivel jó eséllyel nem gondolatolvasó a címzett.

Mennyire hatékony az, ha a 2. pont alapján nekiáll bogarászni a csatolt fájlt?
Vagy rájön, vagy nem, vagy részben fedezi fel az intézendő feladatokat...

Ez a működés:
Egyértelmű? - Nem
Megoldásorientált? - Nem
Hatékony? – Nem (látszólag a feladó számára, de cég számára biztos nem)
Örömteli? – Nem

Mennyivel eredményesebb így:

„Szia!

Csatolt dokumentum az egyik ügyfelünk által küldött adatközlő, amiben több hibát is találtam, emiatt kérlek, nézd át az egészet, egyeztess az ügyféllel és a helyes adatokkal e-mailben továbbítsd a pénzügyre XYZ számára 04.30-ig.

Üdv:XY”

  • Ki? – a feladat címzettje, „az ismerősöm”
  • Mit? – az adatközlő ellenőrzését
  • Kinek? – a pénzügyre XYZ-nek
  • Mikor? – 04.30-ig
  • Hol? – (ez esetben hova) a pénzügyre
  • Hogyan? – e-mailben
  • Bónusz:
     Miért? - …több hibát is találtam benne

"Esetenként" a „miért” -ekre is kell figyelmet fordítani.

Az első példához képest ez a verzió:
Egyértelmű? - Igen
Megoldásorientált? - Igen
Hatékony? – Igen (A vállat számára mindenképpen, max. az email küldőjének jelent néhány perccel több munkát.)
Örömteli? – Hangulatában mindenképp

Ha a mondandódban megtalálod erre a hat kérdésre a választ, a helyzet javulásnak indul.

Ha az áldatlan állapot számodra oké, akkor vedd úgy, hogy nem mondtam semmit.

Viszont ha változtatnál, próbáld ki!

Egyszerűen, mielőtt kiadod az utasítást, vagy elküldöd a kérésedet a kollégáid felé, ellenőrizd le, hogy megtalálod-e a hat varázsszóra adandó válaszokat a mondandódban!

Az eredményen meg fogsz lepődni!

Sikerre Vezető témák, nem csak vezetőknek.

Ha tetszett, oszd meg, és küldd tovább, ha van olyan ismerősöd, akinek hasznos lehet!

Hagyj hozzászólást

Az email címed nem lesz nyilvánosan közzétéve. A szükséges mezőket jelöltük.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}